جایگزینی برای جست و جو گر گوگل

داک‌داک‌گو (به انگلیسی: DuckDuckGo) یک موتور جستجوی وب است که در عملکرد خود تا حد زیادی بر داده‌های جمع‌سپاری‌شده همچون ویکی‌پدیا تکیه دارد. یکی از نکات مهم این وب‌گاه این است که به (ادعای خودش) کاربرانش را ردگیری نمی‌کند. این موتور جستجوی وب را می‌توان حاصل نگرانی‌ها پیرامون حریم خصوصی افراد دانست. در صفحهٔ سیاست حریم این وب‌گاه آمده‌است که هیچگونه اطلاعات شخصی‌ای را جمع‌آوری نمی‌کند و به اشتراک نمی‌گذارد. بر خلاف دیگر جویشگرها در سیاست داک‌داک‌گو آمده‌است که تاریخچهٔ جستجوهای کاربران را ذخیره نمی‌کند.

آدرس:

DuckDuckGo.com

DuckDuckGo

جویشگر داک داک گو مدعی است که جستجوهای را ما را دنبال نمیکند. اما همیشه بین طرفداران داک داک گو و طرفداران گوگل این بحث مطرح می‌شود که نتایج در کدام جویشگر بهتر است؟

جواب واضح و مبرهن است. گوگل به مراتب نتایج مطلوب تری دارد که البته این دقیقا به این علت است که گوگل دقیقا می داند چه نتیجه‌ای برایمان تهیه ببیند و این دقیقا کاریست که داک‌داک‌گو مدعی است نمیکند.

این در حالیست که این پرسش با غایت در جای درستی مطرح خواهد شد که اشکالی دارد که گوگل جستجو هایمان را دنبال کند؟

بله! اشکال دارد و متاسفانه گوگل در این زمینه شفاف نیست. در بهترین حالت نتایج جستجوی ما به شرکتهای تجاری فروخته می‌شود تا مثلا تبلیغ یک محصول که احتمالا ما به خرید آن علاقه داریم مشخص شود.

از نظر ما که در جست‌و‌جوی دنیای آزاد هستیم و حفظ حریم شخصی برایمان مهم است، دنبال کردن جست‌‌و‌جوهایمان را نقض حریم خصوصی درنظر می‌گیریم. در نوشته های قبل نیز از جاسوسی‌های گوگل نیز گفتیم.

به یاد داشته باشید اگر واژه‌های کلیدی صحیح را جست‌وجو کنید به پاسخ دلخواه در داک‌داک‌گو خواهید رسید. در ابتدای کار اگر نتایج جست‌وجوهایتان دلخواه نبود، دلسرد نشوید و سعی کنید کلمات کلیدی مناسب‌تری جهت جست‌و‌جو به‌ کار برید.