برای تمام کنکوری‌ها! (بخش دوم)

روشی برای مطالعه کنکور و یادگیری تست‌زنی -- به امید رهایی! :)

این مطلب در ادامهٔ مطلب قبلی نگارش شده است.


کنکورخوانی کاربردی!

تذکر مهم: تو این قسمت من از یک سری وسیله و برند نام بردم. هرچند تو تجربه‌ای که من داشتم این ترکیب خیلی خوب جواب داده، اما ممکنه کسی با این ترکیب‌ها حال نکنه یا سختش باشه یا حتی ممکنه برخی از این برندها دیگه تولید نداشته باشن یا محصولاتشون به سختی یافت بشن. من مطلب رو می‌گم و امیدوارم شما هم اصل مطلب رو که فرایند ماجرا هست بگیرید. هرچند اگه سؤالی داشته باشید می‌تونید با من از طریق رایانامه (arf1385@gmail.com) و تلگرام (ARF1372) تماس بگیرید.

خب مهم‌ترین نکته تو هر فرایند یادگیری‌ای «بازخورد» هست! بازخورد، یعنی آموخته‌هاتون رو به صورت منظم از خودتون آزمون بگیرین و بعد از هر آزمون هم وقت بذارین و تحلیل آزمون انجام بدین. ساده‌ترین شکل تحلیل آزمون تفکیک پاسخ‌های «درست»، «غلط»، «نزده به دلیل کمبود وقت» و «نزده به دلیل بلد نبودن» هست.

اما بعد از هر آزمونی (چه تستی و چه تشریحی) و بعد از انجام تحلیل آزمون و علامت زدن سؤالات با برچسب‌های گفته شده، وقتشه تا بانک اختصاصی سؤالات خودمون رو در بیاریم! برای ساخت بانک سؤالاتمون به پاسخ کامل و تشریحی سؤالات نیاز داریم.
لطفاً برای این مرحله کمی وقت بذارید و سرسری ازش عبور نکنید.

ایجاد بانک اختصاصی سؤالات

خب اول می‌ریم سراغ پرسش‌های غلط و پرسش‌هایی که درست جواب دادین اما شانسی زدین! سؤالاتی که غلط جواب دادین رو علامت بزنین برای اضافه کردن به بانک سؤالات. سؤالاتی هم که شانسی زدین رو هم بر حسب این که راه حل کامل رو بلد نبودین یا وقت کم داشتین، علامت نزده بزنین.
حالا سؤالاتی که نزدین چون بلد نبودین رو هم علامت بزنین برای فرستادن به بانک سؤالات.
اما سؤالاتی که نزدین به دلیل کمبود وقت: به خودتون به اندازهٔ دوبرابر زمان سؤال وقت بدین. اگه تونستین حل کنینش که هیچ. در غیر این صورت بازم علامت بزنیدش برای اضافه شدن به بانک سؤالات.

اما قبل ساختن بانک سؤالات یه سری چیز نیاز داریم که آماده کنیم. یه دسته برگهٔ چهارسوراخ A4 بردارین (من خودم از برگه‌های کلاسور نهال استفاده می‌کردم) و از طول تا کنید تا به دوتا برگهٔ کلاسوری دوسوراخهٔ A5 برسید.
همه برگه‌ها رو به یک رو مرتب کنید به صورتی که حاشیهٔ عرضی همه برگه‌های A5 یا سمت بالا باشه یا سمت پایین و سوراخ‌های کلاسوری هم یا سمت چپ باشه یا سمت راست. (به هر جهتی که خودتون راحت‌ترین قرار بدین. من خودم سوراخ‌ها رو سمت راست قرار می‌دادم و حاشیهٔ عرضی برگه‌ها رو هم سمت پایین)
بهتره یه زونکن A5 افقی برای نگهداری بانک سؤالات هم داشته باشین. و همین‌طور محافظ کاغذ A5 افقی. (می‌تونین یه محافظ کاغذ A4 رو بردارین، انتهای بازش رو با پِرِس ببندین و با قیچی از وسط ببریدش. برای پِرِس هم بیشتر لوازم التحریری‌ها دستگاه پرس حرارتی پلاستیک دارن.)
یه قلم بردارین و حالا تمام چیزهایی که برای ساخت بانک سؤالات نیاز داریم آماده هستن! 😊

حالا تمام سؤالاتی که برای اضافه شدن به بانک سؤالات علامت زدین رو از این فرایند عبور بدین:

  1. تو نیمهٔ بالایی روی برگه‌های A5 بریده شده (تو تنظیمات من روی برگه می‌شه سوراخ‌ها چپ و حاشیه پایین) صورت سؤال رو دقیق، خوانا و بزرگ یادداشت کنید.
  2. تو نیمهٔ پایینی هم با کمی فاصله از متن صورت سؤال، گزینه‌ها رو بنویسین. اگه هم سؤال، شکل داره شکلش رو سمت چپ و گزینه‌ها رو سمت راست قسمت پایینی روی برگه می‌نویسیم.
  3. پشت برگه (برای من می‌شه سوراخ‌ها سمت چپ و حاشیه سمت پایین) همون اول اول گزینهٔ درست (پاسخ تستی) رو می‌نویسیم. یه خط یا دو خط فاصله می‌دیم و پاسخ تشریحی رو هم می‌نویسیم.
    تو نوشتن پاسخ تشریحی دقت کنید که جای کمی برای نوشتن پاسخ دارید! پس تا جای ممکن فقط نکات مهم رو ذکر کنید و البته یادتون نره که فرایند حل سؤال و راه حل رو هم حتماً بنویسید! به عبارت دیگه یه چیزی بنویسید که اگه دو ماه دیگه هم خوندینش بتونین سؤال رو با سرعت، درست حل کنید.
  4. انتهای برگه هم این سه‌تا چیز رو بنویسین! بعداً استفاده می‌شن:
    1. اسم درس (مطابق با تقسیم‌بندی کنکور)
    2. مبحث و زیرمبحث سؤال (مثلاً «ترمودینامیک - ماشین کارنو»)
    3. منبع (اصلی) سؤال. یعنی اگه مثلاً سؤال مال آزمون x هست و شما این سؤال رو تو کتاب y دارین می‌خونین، بنویسین «آزمون x (کتاب y)».

حالا برگه‌های هر درس رو جدا کنین و کنار هم بذارین. این، بانک سؤالات شماست که به مرور تکمیل خواهد شد. اما این بانک سؤالات چطور استفاده خواهد شد؟

شیوهٔ استفاده از بانک سؤالات یا چطور دوره کنیم؟

خب روش دوره‌کردن دوتا مدل داره روزمره و آزمونی.

دوره‌کردن روزمره:

تو روش روزمره، ما هر روز تعدادی از برگه‌ها رو (مثلاً ۲۰ تا) بر می‌داریم و می‌ذاریم تو کیفمون. حالا هر موقع وقت پیدا کردیم این شکلی دوره می‌کنیم: یه تعداد جعبهٔ مقوایی کوچیک هم می‌خواییم که روشون نوشته «هفتگی» و «ماهانه». (می‌تونین جای جعبه‌های مقوایی، از جعبه‌های لایتنر هم استفاده کنید. توصیهٔ من استفاده از لایتنره!)

  1. سؤال برگهٔ رویی رو می‌خونیم. سعی می‌کنیم جوابش بدیم.
  2. اگه درست جواب دادیم (پشت هر برگه، پاسخ‌نامهٔ همون سؤال اومده دیگه) برگه رو می‌فرستیم تو کیفمون.
  3. اگه نتونستیم درست جواب بدیم یا مدتی گذشت و به جواب نرسیدیم، خیلی سریع فقط جواب تستی سؤال رو نگاه می‌کنیم و دوباره تلاش می‌کنیم سؤال رو حل کنیم. اون فاصله‌ای که بین پاسخ تستی و تشریحی گذاشتیم، این جا به درد می‌خوره.
  4. اگه تونستیم سؤال رو حل کنیم، بازم سؤال می‌ره تو کیف.
  5. اما اگه بازم نتونستیم، حالا پاسخ تشریحی سؤال رو هم یه نگاه سریع می‌اندازیم.
  6. بر می‌گردیم به متن سؤال و باز هم تلاش می‌کنیم سؤال رو حل کنیم.
  7. اگه سؤال رو حالا تونستیم حل کنیم، می‌فرستیمش پشت آخرین برگه‌ای که دستمونه.
  8. اگه بازم حل نشد، پاسخ تستی و تشریحی سؤال رو با دقت می‌خونیم و برای خودمون مرور می‌کنیم تا متوجه بشیم راه حل سؤال چیه. بعدش هم سؤال رو می‌فرستیم پشت آخرین برگه.

احتمالاً آخر هر روز یه تعداد سؤالاتمون برگشتن تو کیفمون و یه تعداد دیگه‌ای هم موندن تو دستمون. اونایی که رفتن تو کیفمون رو از کیفمون در میاریم و می‌ذاریم توی یه جعبهٔ «هفتگی» (یا اگه از لایتنر استفاده می‌کنین می‌ذارین تو خونهٔ شماره دو). سؤالاتی هم که تو دستمون موندن رو نگه می‌داریم و هر تعادی که از دستمون به خونهٔ شماره دو رفتن رو از بانک سؤالات شارژ می‌کنیم.
این فرایند رو در طول روزهای هفته همین طور تکرار می‌کنیم و سؤالاتمون مدام مرور می‌شن. در روزهای آخر هفته (مثلاً پنج‌شنبه و جمعه) دیگه فرایند روزانه رو انجام نمی‌دیم و هر چی تو دستمون باقی مونده رو به بانک سؤالات بر می‌گردونیم. حالا سؤالات توی جعبهٔ هفتگی (یا خونهٔ شماره دوی لایتنر) رو بر می‌داریم و همون فرایند بالا رو روشون تکرار می‌کنیم. در آخر، سؤالاتی که پاسخ داده شدن به خونهٔ بعدی لایتنر یا جعبهٔ «ماهانه» منتقل می‌شن و سؤالاتی که تو دستمون می‌مونن به بانک سؤالات بر می‌گردن.
می‌شه تو هفتهٔ آخر هر ماه هم به جای این فرایند روزانه/هفتگی، از سؤال‌های جعبهٔ ماهانه استفاده کرد.
سؤالاتی که از جعبهٔ ماهیانه هم پاسخ داده می‌شن به قسمت جداگانه‌ای در بانک سؤالات بر می‌گردن که نشون دهندهٔ اینه که این سؤالات «یاد گرفته شدن».

اما اگه قصد دارید از جعبهٔ لایتنر استفاده کنید بهتره کمی فرایند رو تغییر بدیم.

استفاده از جعبه لایتنر:

اول، تا جایی که جا داره خونهٔ شماره ۱ رو پر می‌کنین! حالا هر روز یه تعداد از خونهٔ شماره ۱ رو بر می‌دارین و مطابق مراحل گفته‌شدهٔ بالا پاسخ می‌دین.
در انتهای روز هم اون سؤالاتی که پاسخ داده شدن رو به خونهٔ شماره ۲ منتقل می‌کنین و سؤالات توی دستتون رو از خونهٔ شماره ۱ شارژ می‌کنین.
هر وقت خونهٔ شماره ۱ خالی شد، دوباره با سؤالات جدید از بانک سؤالات پر می‌شه. این فرایند رو اون قدر ادامه می‌دیم تا خونهٔ شماره ۲ کاملاً پر شه.
حالا سؤال‌هایی که تو خونهٔ شماره ۱ موندن رو به بانک سؤالات برگردونید. سؤالاتی که تو دستتونه رو بذارید تو خونهٔ شماره ۱ و برید سراغ خونهٔ شماره ۲. شروع کنین مطابق همون فرایند بالا به سؤالات خونهٔ شماره ۱ و ۲ با هم پاسخ بدین (مثلاً هر روز یه تعداد سؤال خونه شماره ۲ و یه تعداد سؤال خونه شماره ۱). فقط حواستون باشه که بدونین کدوم سؤالات مال کدوم خونه هستن! (می‌تونین با مداد یه علامت کم‌رنگ و کوچیک کنار هر برگه بزنین تا از دستتون در نره). سؤالاتی که پاسخ داده می‌شن به خونهٔ بعدی (اگه ۱ بودن به ۲ و اگه ۲ بودن به ۳) منتقل می‌شن و سؤالاتی که پاسخ داده نشدن به خونهٔ ۱ بر می‌گردن!
ممکنه خونهٔ ۱ از ظرفیتش بیشتر سؤال بهش برگرده. تا جایی که جا داره پر می‌کنیمش و بقیهٔ سؤالات رو به بانک سؤال بر می‌گردونیم.
حالا همین فرایند رو برای زمانی که خونهٔ ۳ و خونه‌های بعدی هم پر بشن، برای هر خونه تکرار می‌کنیم و اولویت برگشتن سؤال‌های خونه‌های بعدی به خونهٔ ۱ هم با سؤالاتیه که تو خونه‌های بزرگ‌تری (با عدد بزرگ‌تری) قرار داشتن.

حواسمون باشه که تو تمام این مراحل، سؤالاتی که تو دستمون هستن تو دستمون می‌مونن و فقط زمانی که قراره یکی از خونه‌های پر شدهٔ بعدی رو دوره کنیم، این سؤالات (که مثلاً ده تا یا بیست‌ها هستن) به خونهٔ ۱ منتقل می‌شن.

راجع به خونهٔ آخر هم سؤالاتی که پاسخ داده می‌شن، از خونهٔ آخر به یک قسمت مجزا در بانک سؤالات منتقل می‌شن. اسم این قسمت رو گذاشتیم «سؤالات یادگرفته‌شده» چون این سؤالات، سؤالاتی هستن که شما دیگه اون‌ها رو یاد گرفتید! 🙂 اما سؤالاتی که پاسخ داده نمی‌شن، مجدداً به خونهٔ شماره ۱ بر می‌گردن!

این بود از روش استفادهٔ روزمره.

دوره‌کردن آزمونی:

برای دوره‌کردن آزمونی هم یک بودجه‌بندی آزمونی برای خودمون در نظر می‌گیریم و بر حسب اون بودجه‌بندی از بین تمامیِ سؤالاتی که داریم، چه سؤالاتی که تو جعبهٔ لایتنرمون هستن و چه سؤالات توی بانک سؤالات و حتی از بین سؤالات «یادگرفته‌شده»، به تعداد مناسب انتخاب می‌کنیم و واقعاً از خودمون آزمون می‌گیریم! قشنگ برگه جلوی خودمون می‌ذاریم (حتی اگه می‌تونید، واقعاً برگهٔ تست بخرید برای این کار) و از خودمون امتحان می‌گیریم! وقتی هم آزمونمون تمام شد، تحلیل آزمون می‌کنیم و سؤالاتی که واقعاً درست حل کردیم (شانسی نزدیم) رو به قسمت «یادگرفته‌شده‌ها» در بانک سؤالاتمون می‌فرستیم.

خب شیوهٔ دوره‌کردن رو هم با هم دیدیم. شما می‌تونین بر حسب نیاز خودتون این شیوه رو تغییراتی هم بهش بدین. اصلِ ماجرا همون تکرار و تکرار و تکراری هست که اتفاق می‌افته.

ادامهٔ مطلب رو هم از این جا بخونید:

بخش سوم و همین‌طور بخش اول.