سکونی بدست آور ای بی‌ثبات، که بر سنگ غلتان نروید نبات!

رایان هالیدی، مؤلف و بازاریاب جوان امریکایی (متولد ۱۹۸۷) از جمله کسانی است با آثار مکتوب و سخنرانی‌هایش بر محبوبیت فسلفهٔ رواقی در امریکا افزوده و حتی توجه کارآفرینان سیلیکون‌ولی را به آن جلب کرده است. در اینجا خلاصهٔ نکات مهم یکی از سخنرانی‌هایش در گوگل را با عنوان «سکون کلید ماجراست» آورده‌ام. او کتابی به همین نام نیز دارد که سال قبل منتشر شده است.


۱. زود از خواب بلند شوید. صبح‌ را با جلسهٔ کاری شروع نکنید.


۲. روزتان را بدون گوشی شروع کنید. حداقل ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بعد از بیدار شدنتان دست به موبایل نزنید. سعی کنید خودتان اختیار روزتان را در دست بگیرید. نگذارید پیشامدها از اول صبح شما را به «واکنش» وا بدارند.


۳. بیرون بروید. قدم بزنید یا دوچرخه‌سواری کنید.


۴. روزانه یادداشت بنویسید؛ یا اسکیس بزنید؛ یا بی‌هدف نقاشی کنید. هر روز را با چشم‌اندازی شروع کنید و شب برگردید و ببینید که تا چه حد در برآوردن آن چشم‌انداز موفق بوده‌اید.


۵. اول کارهای اصلی را به انجام برسانید.


۶. برای خودتان روتین(هایی) داشته باشید. انسان‌های بزرگ و مؤثر روتین‌های ثمربخش دارند.


۷. اخبار نبینید. مصرف کردن اخبار بدترین راه مطلع شدن از امور است. اطلاعاتی را مصرف کنید که تاریخ انقضای طولانی‌تری دارند. دنبال دانش و خرد تثبیت‌شده باشید، نه اطلاعاتی که در خبر بعدی ممکن است بی‌ارزش بشوند.


۸. سرگرمی‌ها و تفنن‌هایی برای خود داشته باشید. به قول ارسطو مسئلهٔ اصلی زندگی این است که اوقات فراغتمان را با چه چیزی پر کنیم.


۹. ورزش کنید. تحرک راه زیبایی برای بدست آوردن سکون است.


۱۰. روابط (خانوادگی/دوستانه/…) را جدی بگیرید.


۱۱. زیاد «نه» بگویید. با «نه» گفتن به کارهای کم‌اهمیت‌تر، می‌توانید به کارهای مهم‌تر «بله» بگویید. بی‌رحم باشید. به جای «نه» نگویید «شاید»! اگر رویتان نمی‌شود، مدام وانمود کنید که مریض هستید.


۱۲. تا می‌توانید بگذرید و گیر ندهید. تمرکزتان را صرف چیزهایی نکنید که در کنترلتان نیست.


۱۳. در «حال» زندگی کردن را تمرین کنید. غم گذشته و آینده را نخورید.


۱۴. خدایا منعمم گردان به «درویشی و خرسندی»! – حس قناعت و رضایت را در خودتان بپرورید.


۱۵. به یاد مرگ باشید. هر روز را چنان زندگی کنید که گویی روز آخر عمرتان است. هر لحظه از خود بپرسید: «آیا چنین چیزی لازم است؟».