روی کدام نمونه ماستودون ثبت‌نام کنم؟

اگر بین ده‌ها و صد‌ها پایگاه یا نمونهٔ ماستودون گیر افتاده‌اید، شاید این مطلب کمک‌تان کند تا یک نمونه خوب را انتخاب کنید

خیلی‌ها این سوال را دارند که روی کدام نمونه/سایت/سرور/کارساز/پایگاه #ماستودون ثبت‌نام کنند. چرا؟ چون بر خلاف توییتر و فیس‌بوک و اینستاگرام و...، در ماستودون محدود به یک گزینه نیستید. هر کسی می‌تواند یک نمونه از این شبکه برای خودش ساخته و در اختیار دیگران هم قرار دهد. در نتیجه، کلی نمونه از ماستودون وجود دارد.

یک راه، مراجعه به این پایگاه‌هاست: https://joinmastodon.org/#getting-started

می‌توانید موضوع و زبان را انتخاب کنید تا نزدیک‌ترین جامعه کاربری به فضای مورد علاقه‌تان را بیابید. چند پایگاه دیگر هم هستند که اطلاعات خوبی از تعداد کاربران، میزان پایداری و... اما احتمالا بیشتر شما را گیج می‌کنند. پس به آن‌ها نمی‌پردازم.

راه دیگر، پرسیدن از دوستانی است که روی ماستودون حساب دارند. احتمالا بهترین پاسخ را می‌توان از کاربران واقعی گرفت. چند نمونه را معرفی می‌کنم:

  • نمونه mastodon.social، نمونه اصلی است. اما متاسفانه فیلتر است! قابل توجه وزیر جوان!! توجه داشته باشید که اگر نازی هستید یا می‌خواهد بیش از حد تبلیغ کنید، حرف‌های نژادپرستانه، جنسیت‌زده، دارای تبعیض علیه اقلیت‌های جنسی و... بزنید، جایی روی این نمونه ندارید.
  • من حساب فارسی‌ام روی mastodon.host است. راضی‌ام.
  • یک حساب انگلیسی خاصِ نرم‌افزار آزاد روی fosstodon.org دارم. آن‌جا حساب نسازید. چون طبق قوانین‌اش، فقط باید انگلیسی درباره نرم‌افزار آزاد بنویسید.
  • نمونه persadon.com نمونه‌ای فارسی است که توسط یکی از دوستان اداره می‌شود. اما نام‌نویسی‌اش تکمیل شده است. پس عملا بین گزینه‌ها نیست.
  • برخی دوستان روی mastodon.cloud حساب دارند که ظاهرا اندکی با شبکه تور مشکل دارد.

شخصا، از نمونه‌های دیگر اطلاعی ندارم. اما...

خیال‌تان راحت باشد. هر زمان که بخواهید، می‌توانید حساب‌تان را (شامل دنبال کنندگان/شوندگان و مواردی که پسندیده‌اید) از یک نمونه به نمونه دیگری منتقل کنید.

پیشنهاد ساده این است: روی mastodon.social یا mastodon.host نام‌نویسی کنید. در آینده و در صورت نیاز همیشه می‌توانید از این نمونه‌ها به نمونه دیگری مهاجرت می‌کنید.

اگر می‌توانید، قوانین نمونه را قبل از عضویت بخوانید. اگر خلافش رفتار کنید، ممکن است مجبور به ترک آن نمونه شوید.

به‌روزرسانی: پروانه نشر این مقاله از تاریخ ۱۳ مهر ۹۹ برای کمک به پروژه آوای مشترک موزیلا از CC-BY به CC0 تغییر کرده است.