شروع بلاگ آزاد یک ذهن آزاد

چه شد که پلوم را برای بلاگ‌نویسی انتخاب کردم؟

مدت‌ها بود به دنبال جایی برای انتشار ایده‌ها و حرف‌هایم در ارتباط با آزادی نرم‌افزار و دانش و فرهنگ بودم. طبیعتا جا برای وبلاگ‌نویسی کم نیست. طبیعتا اکثر گزینه‌ها، آزاد نیستند. و این، کار را سخت می‌کرد. بارها به این فکر کردم که یک حساب رو ویرگول بسازم. اما دل راضی نمی‌شد روی یک بستر غیر آزاد، از آزادی نرم‌افزار بنویسم.

مدتی بود که درباره سیستم‌های Federated مطلب می‌خواندم. در دورهمی گنو، چند بار در این باره صحبت کردیم. برنامه‌هایی مثل ماستودون، پیرتوب، پیکسل‌فد و... رو می‌شناختم. فکر کنم در یکی از همین جلسات دورهمی گنو بود که یکی ز دوستان گفت که بسترهای Federated برای بلاگ‌نویسی هم وجود داره. از اینجا بود که با پلوم و WriteAs آشنا شدم.

ایده سیستم‌های Federated به شدت جذابه برام. حتما درباره این سیستم‌ها و مزایاشون می‌نویسم. اما اینجا به پلوم و اینکه چگونه تصمیم به استفاده ازش گرفتم می‌پردازم.

الان که در حال نگارش این مطلب هستم (و البته زمانی که تصمیم به راه‌اندازی این بلاگ گرفتم) هنوز پلوم به نسخه پایدار نرسیده. با این حال گفتم باید از یک نقطه شروع کرد به نگارش و از پیشرفت بلاگم در کنار پیشرفت پلوم، لذت ببرم. این شد که روی نمونه fediverse.blog یک حساب ساختم و یک بلاگ ایجاد کردم و شروع کردم به نوشتم. اما...!

اولین مشکل جدی (غیر از گرافیک ناقص پلوم) در همان ابتدا خودش را نشان داد: عدم پشتیبانی پلوم از فارسی! قدری سعی کردم بررسی کنم که مشکل از کجاست. در حین بررسی به این نتیجه رسیدم که به جای فارسی‌سازی و RTL کردن پلوم، باید آن را طوری اصلاح کرد که بتواند به طور خودکار، جهت متن را بسته به محتوای جملات تشخیص دهد. این قابلیت، bidi نام دارد؛ متن دوجهته!

این بود که شروع کردم به بررسی کدهای پلوم. زبان برنامه‌نویسی‌اش، راست (Rust) بود و من، مثل خیلی‌های دیگه هیچ آشنایی‌ای با آن نداشتم. تصمیم گرفتم از چالشی که پیش رو داشتم،‌ تا حد ممکن بی کم و کاست فیلم بگیرم. OBS رو باز کردم و شروع کردم به ضبط. ضبط شیرجه در دل مشکلی که آشنایی خاصی با آن نداشتم.

با مشکلات متعددی روبرو شدم اما نهایتا، بخشی از کار انجام شد. الان که این مطلب را می‌بینید، تغییرات ابتدای من روی پروژه اعمال شده و در نتیجه این متن را به درستی، راست به چپ می‌بینید.

به این ترتیب، بلاگی که دنبالش بودم را با انتشار این مقاله، شروع می‌کنم. تلاش خواهم کرد ایده‌هایم را اینجا به زبان فارسی هم‌رسانی کنم. امیدوارم که با نظرات‌تان، به دقیق و غنی شدن محتوای این بلاگ کمک کنید. امیدوارم بیشتر و بیشتر بلاگ فارسی federated داشته باشیم.