مهاجرت از توییتر به ماستودون در ده‌سالگی حساب توییتر

شش ماه به این فکر بودم که چه طور در ده‌سالگی حساب توییترم، از توییتر به ماستودون مهاجرت کنم. در این مطلب در این باره نوشته‌ام.

تقریبا شش ماه پیش بود که متوجه شدم حساب توییترم در آستانه ده سالگی است. از آن رو که چند ماهی می‌شد که روی ماستودون فعال بودم، تصمیم گرفتم ده‌سالگی را بهانه‌ای کنم برای مهاجرت از توییتر به ماستودون. اما چه باید می‌کردم؟ به‌ترین کار چه بود؟ تقریبا همان ایام بود که یکی از دوستان به کلی توییتر را به مقصد ماستودون ترک کرد. اما از نظر من، باید کاری می‌شد که غیر از یک امر شخصی، اثربخشی عمومی هم داشته باشد.

پیش‌تر، برای ترک واتس‌اپ یک کارزار تک نفره! دو هفته‌ای به راه انداختم و نه تنها روی واتس‌اپ بلکه روی شبکه‌های اجتماعی هم به صورت روزشمار، ترک کردن واتس‌اپ را اطلاع‌رسانی کردم. هر چند این کار، همراهی دیگران را به دنبال نداشت اما در چندین مورد، افراد مختلف از من سوال کردند که چرا چنین می‌کنم و پس از واتس‌اپ از چه پیام‌رسانی استفاده خواهم کرد. هر چند مطمئن نیستم که آیا کسی پیرو آن کارزار تک‌نفره، برای همیشه از واتس‌اپ خداحافظی کرده باشید یا خیر، اما برخی از کسانی که با هم در ارتباط بودیم، در تلگرام یا سیگنال حساب ساختند.

اما طبیعت پیام‌رسان‌ها با طبیعت شبکه‌های اجتماعی متفاوت است. توییتر و به طور کلی شبکه‌های اجتماعی جایی برای دریافت اخبار و اطلاعات از دیگران است. لذا چالشی که با آن مواجه بودم این بود که بهترین کاری که می‌توانم برای مهاجرتم به ماستودون انجام دهم چیست؟ چه طور می‌توانم برخی حساب‌های مهم توییتری را دنبال کنم؟ چه طور می‌توانم حتی بدون توییتر، پیام‌ام را به کسانی که هنوز فقط روی توییتر هستند برسانم.

برای پاسخ دادن به این مساله، جستجو کردم و به فرندیکا رسیدم؛ جایی که هم با ترفندهایی می‌شود حساب‌های توییتر را دنبال کرد و هم می‌شود مطالب نوشته شده را روی توییتر هم منتشر کرد. قسمت اول به نسبت خیلی خوب کار کرد اما قسمت دوم مشکلات زیادی داشت. افزونه توییتر روی فرندیکا (که روی همه نمونه‌ها فعال نیست) تنها یک توییت می‌زند و این یعنی اگر مطلب طولانی باشد، عملا یک توییت ناقص و به درد نخور از آن روی توییتر منتشر می‌شود.

کمی بعدتر، با moa.party آشنا شدم. یک خدمت مبتنی بر نرم‌افزار آزاد که اجازه می‌دهد مطالب ماستودن روی توییتر و بالعکس منتشر شوند. امکان بسیار خوبی بود. مدتی از آن استفاده کردم و به نظر همه چیز مرتب می‌رسید. در نتیجه برای مدتی فقط روی ماستودون مطلب نوشتم. به کمک این خدمت، مطالب روی توییتر هم منتشر شد. چند چالش وجود داشتند اما چالش‌های عمده‌ای نبودند. لذا قطعی شد که همین روش را ادامه دهم. تنها مساله این بود که با پاسخ‌هایی که به توییت‌هایم داده می‌شود چه کنم. طی این مدت، به صورت موردی، به برخی پاسخ‌ها روی توییتر پاسخ دادم. اما تصمیم گرفتم که پس از ده سالگی حساب توییتر، این سر زدن به حساب توییتر را به شدت کاهش دهم.

دیروز سرانجام روز موعود فرا رسید و حساب توییترم ده ساله شد. مشغله فراوان مانع از نوشتن در این خصوص شد. لذا با یک روز تاخیر اعلام می‌کنم که از این پس:

  • شبکه اجتماعی اصلی من، ماستودون خواهد بود و تنها روی ماستودون مطلب خواهم نوشت.
  • مطالبی که روی ماستودون می‌نوسیم همچنان به صورت خودکار از طریق moa.party روی توییتر نیز منتشر می‌شوند.
  • حساب توییترم را تا پایان آبان به صورت هفتگی و پس از آن به صورت ماهانه بررسی کرده و در موارد مورد نیاز پاسخ خواهم داد.
  • حساب‌های محدودی را از طریق خوراک rssشان که از nitter.net دریافت می‌کنم روی فرندیکا دنبال خواهم کرد.

امیدوارم بتوانم در ماه‌های آینده فرصتی پیدا کنم برای شخصی‌سازی moa به شکلی که در انتهای هر توییت (یا رشته توییت) توییت دیگری زده شود و متنی همراه با پیوند به بوق ماستودون اضافه شود. به هر حال، این تجربه‌ای خواهد بود برای مهاجرت به شبکه‌های اجتماعی آزاد همراه با حفظ و تداوم ارتباط با دیگران و اثربخشی. امیدوارم این روش موفق باشد و دیگران هم آن را پی گرفته و رفته رفته شاهد کاربران بیشتری روی شبکه‌های اجتماعی آزاد، غیر متمرکز و خودگردان نظیر ماستودون باشیم.

حساب فارسی من روی ماستودون: ‎@ahangarha@mas.to

به‌روزرسانی: این مقاله از تاریخ ۱۳ مهر ۹۹ برای مشارکت در پروژه آوای مشترک موزیلا، با پروانه CC0 منتشر شده است.