نرمافزار انحصاری
هر نرمافزاری که حداقل یکی از این ویژگیها را داشته باشد، انحصاری است:
منع استفاده
تولیدکننده در استفاده از نرمافزار، محدودیتهای حقوقی میگذارد. این که چه کسی و برای چه کاری حق استفاده از نرمافزار را دارد. تولیدکننده حق دارد از کاربران شکایت کند.
انحصار نشر
یعنی این که تولیدکننده اجازهٔ نشرِ نرمافزار (چه رایگان و چه پولی) را به افراد ندهد. هر کس که نرمافزار را نیاز داشت، باید برود و از تولیدکنندهاش دریافت کند. ممکن است افرادی آن را به طورِ غیرقانونی نشر دهند؛ اما تولیدکننده تا جایی که بتواند، سرکوبشان خواهد کرد.
کد منبع پنهان
تولیدکننده به هر دلیلی از انتشار و آشکار کردنِ کدِ منبع جلوگیری میکند. در حالی که کاربر حق دارد بداند که چه کدی در حال اجرا روی رایانهاش است.
ممنوعیت تغییر و توزیع
بعضی از نرمافزارها کدِ منبعشان در دسترس است؛ اما کسی حقّ تغییر و انتشارِ آن تغییرات را ندارد. کسی حق ندارد کدهای مخربِ آن را حذف و اقدام به توزیعِ نسخهٔ اصلاح شده کند. تولیدکننده از هیچ فرصتی برای سرکوب متخلفان دریغ نمیکند.
نرمافزار آزاد
هر نرمافزاری که تمام این ویژگیها را داشته باشد، آزاد است:
در اختیار کاربر
کاربر هیچ محدودیتِ حقوقیای در استفاده و اجرای نرمافزار ندارد.
آزادی نشر
هر کسی مجاز است که آن را نشر (چه پولی و چه رایگان) دهد. تولیدکننده حق ندارد از نشردهنده شکایت کند.
کد منبع آشکار
کاربر میتواند کدِ منبع را ببیند و از مخرب نبودن آن مطمئن شود.
آزادی تغییر و توزیع
هر کس حق دارد کدِ منبعِ نرمافزار را به طرزی که دوست دارد تغییر دهد و اقدام به انتشار تغییرات کند. فقط در صورتی که نرمافزار تحتِ یک پروانهٔ کپیلفت منتشر شده باشد، در صورت نقض آن، تولیدکننده مجاز به شکایت از توزیعکننده است.
کپیلفت
کپیرایت قفلی است که جلوی پیشرفت، خلاقیت و انسانیت را میگیرد. انحصار فرزندِ کپیرایت است.
کپیلفت (که خود نوعی کپیرایت است)، ابزاری برای به زنجیر کشیدنِ کپیرایت است. کپیلفت قفلی است که قفل نشدنِ قفلی دیگر را تضمین میکند. از این رو نرمافزارهای آزاد معمولاً تحتِ یک پروانهٔ کپیلفت منتشر میشوند تا جلوی انحصاری شدن را بگیرند.
Comments
January 23, 2023 14:43
@mskf1383
البته مورد اول هیچ منافاتی با نرمافزار آزاد نداره و حق طبیعی برنامهنویسه که تصمیم بگیره نرمافزارش رو در اختیار چه کسی قرار بده. تا زمانی که ۴ آزادی رو رعایت کنه.
مخصوصا اینکه در خیلی از موارد، مخصوصا مواردی که ضررش به ایرانیها میرسه، بحث رعایت قانونه و سرپیچی ازش امکانپذیر نیست.
January 23, 2023 15:00
@hirad @mskf1383
مورد اول اون بخسی که گفته «توهبن به کاربر» ارتباطی به آزادی نرمافزار نداره. اما کاملا درسته که نمیشه کاربران خاصی رو به هر دلیلی (از قومیت، نگاه سیاسی، جنسیت و...) ممنوع کرد.
January 23, 2023 16:36
@mskf1383@social.tchncs.de @ahangarha @mskf1383@fediverse.blog
همونطور که خود ریچارد استالمن گفت، نرمافزار آزاد، دربارهی آزادی دسترسی به نرمافزار نیست.
یک مثال ساده. شما یک کد مینویسی برای استفاده شخصی. کسی حق نداره شما رو مجبور کنه کد رو با کسی به اشتراک بگذارید. شما فقط موظفی اگر نرمافزار رو به اشتراک بگذاری، اون آزادیها رو هم رعایت کنی. و حق دارید با هر کس خودتون میخواید به اشتراک بگذاریدش.
January 23, 2023 16:39
@hirad @mskf1383@social.tchncs.de @ahangarha @mskf1383@fediverse.blog
شما آزادید با هرکسی که میخواید همرسانیش کنید؛ ولی نمیتونید شخص خاصی رو از دسترسی بهش منع کنید. هرکس دیگهای میتونه به عنوان پیشکار عمل کنه براش.
January 23, 2023 16:42
@danialbehzadi @mskf1383@social.tchncs.de @ahangarha @mskf1383@fediverse.blog
بله. فرد دیگه میتونه به اشتراک بگذاره همون نرمافزار رو به دلیل آزادی شماره ۲ و ۳. مسئله سر اینه که خود برنامه نویس اجباری در عرضه به همه رو نداره.
January 23, 2023 16:44
@hirad @mskf1383@social.tchncs.de @ahangarha @mskf1383@fediverse.blog
بله اصلاً آزادی نرمافزار در مورد آزادیهاست، نه اجبارها!
January 23, 2023 16:54
@mskf1383@social.tchncs.de @danialbehzadi @hirad @mskf1383@fediverse.blog
من به نظرم چون خود فدورا راسا گفته با دریافت فدورا باید بپذیرید که... عملا آزادی نرمافزار رو زیر سوال برده. قبلا هم گفتهام که میتونست خیلی راحت یک هشدار بگذاره که فدورا تحت قوانین امریکاست.
January 23, 2023 16:55
@ahangarha @mskf1383@social.tchncs.de @hirad @mskf1383@fediverse.blog
دو تا سند حقوقی متضاد در فدورا هست که تا زمان رفعش نمیشه نظری در مورد آزادیش داد. فدورا از نظر حقوقی legit نیست اصلاً!
January 24, 2023 08:46
@mskf1383@social.tchncs.de
ممنون برای داشتن واکنش سازنده به نقدها.
به نظرم متن جدید درباره کنترل تولیدکننده اشتباهه. خیلی از نرمافزارهای آزاد برای رفع نیاز خود تولیدکننده تولید شدهاند. اصلا من ممکنه کرم داشته باشم 😁 و بیام یک سری محدودیتهای فنی احمقانه در برنامه بذارم. مثلا بعضی کاخواههای ماستودون، به صورت سختنویسیشده بعضی نمونهها رو ممنوع کردهاند.
این، تعارضی با آزاد بودن نرمافزار نداره.
فکر کنم دارید سختش میکنید. نرمافزاری که آزاد نیست، مالکیتی/انحصاریه.
@danialbehzadi @hirad @mskf1383@fediverse.blog
January 24, 2023 08:51
@mskf1383@social.tchncs.de
منافع تولیدکننده الزاما تعارصی با آزادی نداره. من تولیدکننده نرمافزار میتونم نرمافزاری رو آزاد منتشر کنم که چه بسا غیر از من کاربری نداشته باشه. ممکنه شیوه کاش طوری باشه که فقط برای من کاربردی باشه و نه بقیه. مثلا اگر من بدون این که قابلیت ترجمه به برنامه اضافه کنم، یک برنامهای بنویسم به یک زبانی که کلا ۵ نفر بهش صحبت میکنند در حالی که اون نرمافزار میتونه برای هر کسی با هر زبانی مفید باشه. این ماجرا تعارضی با آزاد منتشر کردنش نداره.
@danialbehzadi @hirad @mskf1383@fediverse.blog
January 24, 2023 08:56
@mskf1383@social.tchncs.de
به نظرم ما نباید طوری گفتمانسازی کنیم که اصلا تولیدکنندهای به فکر انتشار آزاد نرمافزار نباشه و ازش فرار کنه.
@danialbehzadi @hirad @mskf1383@fediverse.blog
January 24, 2023 10:36
@mskf1383@social.tchncs.de
تا جایی که میدونم بحث استالمن با یه سری نرمافزارها این نیست که آزاد نیستند بلکه اینه که استفاده از نرمافزارهای انحصاری رو تسهیل کردهاند یا به نوعی، کاری کردهاند که کاربر به راحتی چشم بر این تفاوت ببنده یا حتی متوجهشون نشه. از این نظر، یک سری توزیعهایی رو تایید میکنند که تماما آزاد هستند و خودشون هیچ وصله یا الحاقیه غیرآزاد ندارند.
در این مورد هم اگر متن اصلی رو همرسانی کنید ممنون میشم.
@danialbehzadi @hirad @mskf1383@fediverse.blog
January 24, 2023 11:48
@mskf1383@social.tchncs.de @danialbehzadi @hirad @mskf1383@fediverse.blog
به نظرم یک لغزش زبانیه. متن رو باید کامل بخونم اما یک نگاه گذرا به بخشهایی مثل سفتافزار غیرآزاد نشون میده که منظور، دارا بودن اجزای غیر آزاده. این موضوع در مورد توزیعها معمولا محدود هست به هسته لینوکس. در مورد فایرفاکس هم احتمالا به پشتیبانی از DRM برمیگرده (هر چند که به طور پیشفرض، غیرفعاله).
باز هم باید کل متن رو دقیق مطالعه کنم.
January 24, 2023 10:31
@mskf1383@social.tchncs.de
میشه متن مورد اشاره و نشونی صفحهاش رو همرسانی کنید؟
@danialbehzadi @hirad @mskf1383@fediverse.blog
January 24, 2023 11:52
@mskf1383@social.tchncs.de @danialbehzadi @hirad @mskf1383@fediverse.blog
این یعنی «منظور» کاربر مهمه نه «منظور» توسعهدهنده. یعنی توسعهدهنده ممکنه یه ابزاری رو برای یک منظوری ایجاد کرده باشه اما شمای کاربر آزادی که به منظور دیگری هم ازش استفاده کنی. توسعهدهنده حق نداره بگه که این برنامه باید به همین منظوری که من توسعهاش دادهام استفاده بشه. نمیتونه این رو به شما تحمیل کنه.
January 24, 2023 10:44
@mskf1383@social.tchncs.de @ahangarha @hirad @mskf1383@fediverse.blog
آزادی صفرم داره میگه کاربر باید این آزادی رو داشته باشه که نرمافزار رو به هر منظوری استفاده کنه. یعنی سازنده نمیتونه حق استفاده از نرمافزار رو برای مصارف خاص محدود کنه.
نمونهٔ خوبش boowyrm است که با این که سه تا ازادی بعدی رو داده، به دلیل ندادن آزادی صفرم، مالکیتی حساب میشه:
https://github.com/bookwyrm-social/bookwyrm/blob/main/LICENSE.md
January 24, 2023 11:42
@mskf1383@social.tchncs.de @danialbehzadi @hirad @mskf1383@fediverse.blog
آزادی صفرم یعنی هر کسی که نرمافزار رسید دستش، آزاده که ازش استفاده کنه. به نظرم خیلی ساده است. هر چیزی که جلوی این رو بگیره (و البته اون چیز از سمت توسعهدهنده باشه) این آزادی رو خدشهدار میکنه.
January 23, 2023 16:45
@danialbehzadi @mskf1383@social.tchncs.de @ahangarha @mskf1383@fediverse.blog
دقیقا!
January 23, 2023 15:04
@ahangarha @mskf1383
بله. تبعیض قطعا توهینآمیزه.
January 23, 2023 16:57
@hirad @mskf1383
ولی اگی بیاد فحش بده، آزادی نرمافزار رو نقض نکرده. این توهین نیست که باعث غیر آزاد میشه بلکه سلب هر یک از آزادیهای اساسیه که هر مورد سلب، نفسا توهینآمیزه.
January 23, 2023 17:00
@ahangarha @mskf1383
بله. ولی مورد اول (عدم ارائه نرمافزار به هر شخص یا گروهی) نقض هیچکدوم از ۴ آزادی نیست.
January 23, 2023 17:39
@hirad @mskf1383
ابن متن دقیق بند اوله:
«بعضی از تولیدکنندگانِ نرمافزار میگویند که مثلاً مردم فلان کشور، فلان مذهب، فلان … حقّ استفاده از این نرمافزار را ندارند.»
این، نقض آزادی نرمافزاره.
January 23, 2023 17:43
@ahangarha @mskf1383
https://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#CanIDemandACopy
"The GPL gives a person permission to make and redistribute copies of the program if and when that person chooses to do so. That person also has the right not to choose to redistribute the program."
January 23, 2023 17:47
@ahangarha @mskf1383
همچنین:
https://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#ExportWarranties
"They have a right to choose to whom they distribute particular copies of free software; exercise of that right does not violate the GPL unless they add contractual restrictions beyond those permitted by the GPL."
January 23, 2023 17:52
@hirad @mskf1383
این یعنی من تولید کننده حق دارم نرمافزار رو بدم به سه تا شرکتی که از من خرید کردهاند و به پسر خالهام که نیاز بهش داره و علیهکر که ببینه مشکل چیه. من ملزم به این نیستم که به همه بدم. اما نمیتونم بیام بگم فقط همین چند مورد حق دارند استفاده کنند و نه هیچ کس دیگه.
January 23, 2023 17:57
@ahangarha @mskf1383
بله. اینکه اونها با نرمافزار چکار میکنند و با چه کسانی به اشتراک میگذارند به خودشون مربوطه و قطعا شمای نوعی نمیتونی جلوشون رو بگیری.
به عنوان مثال داکر میتونه دسترسی ایرانیها رو به ایمیج های مخزنش مسدود کنه، اما نمیتونه جلوی مخازن پروکسی رو بگیره.
برای همین هم هست که عموما این نوع محدودیتها روی نرمافزار آزاد تاثیر چندانی نمیگذارن. ولی به هر حال نکتهای هست که وجود داره.
January 23, 2023 19:53
@hirad @mskf1383
این که من خودم روی سایتم دسترسی یک سری رو ببندم خیلی فرق داره که بگم فلان گروه حق ندارند استفاده کنند. اولی، محدودیت در ارائه خدماته و دومی محدودیت در حق استفاده. اولی تعارض مستقیم نداره اما دومی به طور مستقیم و آشکار، نقض آزادی صفر حساب میشه.
من میتونم نمونه ماستودون بیارم بالا و فقط به مصطفیها خدمت بدم. ولی نمیتونم بیام کد ماستودون رو منتشر کنم و بگم هیرادها حق استفاده از این نرمافزار رو ندارند.
January 23, 2023 20:05
@ahangarha @mskf1383
بله حرفتون درسته. من هم در مورد همون مورد اول صحبت میکردم. عدم عرضه. تقریبا تمام مواردی که وجود داره هم مربوط به همون عدم عرضهست. نه ممنوعیت استفاده.
January 23, 2023 20:24
@hirad @mskf1383
فدورا مستقیما خودش عبارات قانون صادرات امریکا رو بیان کرده. چنین چیزی رو شما مثلا روی کیتلب نداری. فدورا نمیگه که توجه داشته باشید که این نرمافزار مشمول قانون صادرات میشه. خودس میگه با فشردن دکمه بارگیری میپذیرید که در فلان کشورها نیستید و به افراد فلان کشورها هم نمیدید.
جدیدا ندیدهام. امیدوارم عوضش کرده باشند.
January 23, 2023 17:49
@hirad @mskf1383
ربط این رو رو حقیقتا متوجه نمیشم.
این که من تولید کننده ملزم به رساندن برنامه به همه نیستم چه طور برابر حساب میشه با این که بگم فلان گروهها حق استفاده از این نرمافزار رو ندارند؟
اصلا چه طور میشه آزادی استفاده رو در کنار سلب حق استفاده گذاشت و این تعارض آشکار رو نادیده گرفت؟